Verbinding theorie en praktijk
Geschreven op 4 december 2025
In de rubriek Wie is deze ESPEQ’er… mocht u al kennismaken met Opleidingsmanager Bouw, Hout en Schilder bij Talland College, Janny Martens. In dit interview stipte Janny de mooie samenwerking tussen Talland College en ESPEQ al aan. In dit artikel gaan wij hier verder op in.
Veel leerlingen vinden het lastig om de geleerde theorie toe te passen wanneer ze weer terug zijn op de bouwplaats. Daarom hebben ESPEQ en Talland de theoriedag voor niveau de 2 en 3 opleidingen opnieuw vormgegeven. Het resultaat: een schooldag waarin theorie en praktijk elkaar versterken.
Sinds een paar jaar koppelen we de theoriedag tweewekelijks aan een halve praktijkdag. Tijdens deze praktijkmomenten kunnen leerlingen direct ervaren hoe de theorie werkt in echte bouwsituaties. Ze passen de lesstof meerdere keren toe, waardoor het beklijft en hun vakvaardigheden sneller groeien.
Een nieuwe leeromgeving: de bouwplaats als klaslokaal
Voorheen werden die praktijklessen voornamelijk in de werkplaats bij ESPEQ gegeven. De ambitie was echter om ook de praktijkomgeving zo realistisch mogelijk te maken. Daarom zijn we met de start van dit schooljaar begonnen om onze contextrijke bouwplaats door te ontwikkelen tot een complete leeromgeving. Een mooie en logische stap vooruit: de bestaande praktijkruimte is uitgebreid en ingericht op de Dudoc XP-locatie, dicht bij het échte werkveld.
Door het gebruik van verplaatsbare elementen is de ruimte flexibel in te richten, passend bij de lesstof van dat moment. Voorheen gescheiden ruimtes zijn door middel van een aantal doorbraken samengevoegd tot één grote, inspirerende leeromgeving waarin leerlingen kunnen oefenen, ontdekken en groeien. De eerste reacties zijn dan ook enthousiast: leerlingen ervaren meer realisme, en instructeurs kunnen efficiënter lesgeven.
Onze visie in praktijk gebracht
Met deze ontwikkeling wordt een belangrijke stap gezet in onze visie: leren en examineren op de bouwplaats zelf. Maar wel in een gecontroleerde omgeving. De plek waar onze leerlingen nu leren lijkt zo veel mogelijk op de plekken waar ze straks werken. Zo wordt de overstap naar het werkveld kleiner en worden zij nog beter voorbereid op hun toekomst in de bouw.
